Tvångsförvaltning – skärpta regler mot oskötsamma hyresvärdar
En statlig utredning har haft i uppdrag att se över lagen om förvärv av hyresfastighet m.m. (förvärvslagen) och bostadsförvaltningslagen. Utredningen har funnit att förvärvslagen lider av svagheter bl.a. när det gäller att hålla mindre lämpliga fastighetsägare borta från marknaden.
Lagen saknar enligt utredningen tillräcklig effektivitet och verkan.
Utredningen föreslår ett avskaffande av förvärvslagen och anser att hyresgästernas intressen bättre kan tillvaratas genom förändringar i bostadsförvaltningslagen. Utredningen föreslår bl.a. att förvaltningsåläggande skall kunna tillgripas redan vid en lägre grad av missförhållanden än vad som är fallet för tvångsförvaltning samt en ny bestämmelse med innebörd att det under en övergångsperiod skall vara lättare att åstadkomma ett beslut om tvångsförvaltning eller förvaltningsåläggande. Upphävandet av förvärvslagen och de föreslagna ändringarna i bostadsförvaltningslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2009.
Svårigheten i att få någon förvaltare att åta sig tvångsförvaltningen verkar dock kvarstå även efter ovan nämnda lagändringar.
Förändringar i den kommunala kompetensen
I proposition 2008/09:21 föreslår regeringen att kommuner och landsting skall ges en utökad kompetens att agera inom ett antal nya områden än vad den befintliga kommunallagen ger möjlighet till. Enligt de föreslagna bestämmelserna skall kommuner och landsting bl.a. ges rätt att lämna bidrag till byggande av statlig väg och järnväg, lämna bidrag till högskoleverksamhet samt medfinansiera projekt inom ramen för EG:s strukturfonder och program. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 mars 2009. Propositionen går att läsa i sin helhet via URL [http://www.regeringen.se/sb/d/10044/a/112055].
Korrespondens i bygglovsärende utgör inte allmän handling
I ett bygglovärende nedtecknades resultatet av korrespondensen i ärendet i ett särskilt dokument, vilket delgavs byggnadsnämndens ordförande och vice ordförande. Klaganden anförde att uppgifterna i dokumentet var allmänna och offentliga och inte endast utgjort minnesanteckningar. Kommunen hävdade att anteckningarna i dokumentet endast använts som stöd för föredraganden och redovisats för nämndens ledamöter muntligen. Kammarrätten bedömde att handlingen, i den del den innehöll nya sakuppgifter, är en form av ”mellanprodukt” och att den i övrigt var en minnesanteckning. Då handlingen inte heller hade expedierats eller omhändertagits för arkivering var den inte en allmän handling.
Fastighetsbildning strider inte mot strandskyddsbestämmelserna
Länsstyrelsen hade anmodat fastighetsägarna att ansöka om strandskyddsdispens för att fastighetsreglera mark, som skulle tillföras deras fastighet. Länsstyrelsen ansåg att strandskyddsbestämmelserna utgjorde hinder för fastighetsregleringen och avslog dispensansökan.
Miljödomstolen klargjorde att 7 kap 16 § miljöbalken uttömmande reglerar vilka åtgärder som inte får utföras inom strandskyddat område. Miljödomstolen anförde att fastighetsbildning inte är upptaget i 7 kap 16 § MB och är således inte en dispenspliktig åtgärd, varför länsstyrelsen därför inte borde ha anmodat fastighetsägarna att ansöka om strandskyddsdispens för fastighetsregleringen och ha tagit ut ansökningsavgift härför. Länsstyrelsens beslut upphävdes därmed.
Vi är miljödiplomerade!
Juristfirman Stangdell & Wennerqvist AB är numera miljödiplomerad enligt Göteborgs Stads miljöledningssystem! Miljödiplomeringen är ett led i vår policy och strävan att även ur miljösynpunkt utveckla och effektivisera verksamheten.