Publicerad: | Nyheter

”Juridiken – i praktiken” – vårseminarium den 6 maj!
Nu närmar sig våren och så också årets vårseminarium, som i år äger rum på Casino Cosmopol i Göteborg torsdagen den 6 maj 2010. Seminariet ”Juridiken – i praktiken” kommer att behandla de stora lagstiftningsförändringar som skett inom samhällsbyggnadsområdet, vilket fått direkt betydelse för bl a tillstånds- och tillsynsärenden enligt miljöbalken, plan- och byggärenden och va-ärenden. Tillsammans med externa föreläsare kommer vi att ur praktisk synvinkel diskutera bl a tillståndsprövningar, förelägganden och viten samt ny lagstiftning och praxis.

En inbjudan med utförligare program är under framtagande och kommer att vara tillgänglig på vår hemsida kring månadsskiftet mars/april. Anmäl Dig redan nu eller boka in dagen. Vi ses på Casinot den 6 maj!!!

Förändringar i plan- och bygglagen
Idag den 18 mars 2010 har Regeringen tagit beslut om propositionen ”En enklare plan- och bygglag”. Regeringen föreslår förändringar och förenklingar i plan- och bygglagen, bl a tidsgränser för kommunens handläggning av bygglovärenden, förenklingar vid handläggningen av planer, större hänsyn till klimat och miljö i planprocessen och bättre kontroll av byggandet m m. De nya reglerna föreslås träda i kraft den 2 maj 2011. Mer information kommer att lämnas vid vårt vårseminarium den 6 maj. Missa inte tillfället!

Nya mark- och miljödomstolar
För att förenkla, samordna och effektivisera handläggningen och domstolsprövningen av miljömål, mål enligt plan- och bygglagen och fastighetsmål föreslår Regeringen att det skall bildas nya ”mark- och miljödomstolar”. Till de nya domstolarna skall föras de mål som idag handläggs i miljödomstol, huvuddelen av målen enligt plan- och bygglagen, som idag handläggs i förvaltningsrätt och hos Regeringen samt huvuddelen av målen som idag handläggs i fastighetsdomstol. Målen i dessa nya ”mark- och miljödomstolar” skall överklagas till den nuvarande Miljööverdomstolen, vilken efter reformen föreslås byta namn till ”Mark- och miljööverdomstolen”. De nya mark- och miljödomstolarna föreslås bli kvar på samma orter som dagens miljödomstolar. De nya reglerna förelås träda i kraft den 1 januari 2011.

Trafikverket
Den 1 april 2010 startar Trafikverket, som är en ny myndighet med uppgift att planera och utveckla ett effektivt och hållbart transportsystem. Trafikverket kommer att omfatta verksamheten vid nuvarande Banverket, Vägverket samt vissa verksamheter vid Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA), Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Trafikverket kommer att få huvudkontor i Borlänge.

Nya avgifter för prövning och tillsyn av vattenverksamhet (11 kap miljöbalken)
Regeringen har bl.a. givit Naturvårdsverket i uppdrag att föreslå nya avgifter för prövning och tillsyn av vattenverksamheter enligt miljöbalken. Naturvårdsverket föreslår att det nuvarande avgiftssystemet med skilda avgifter för prövning respektive tillsyn av vattenverksamheter bibehålls. De centrala myndigheternas och länsstyrelsernas möjlighet att begära ersättning för rättegångskostnader föreslås bli slopad. Vid prövning av ny eller ändrad vattenverksamhet, dock ej markavvattning, föreslås istället nya tilläggsavgifter i vissa fall. I fall där tillstånd inte meddelas, skall prövningsavgiften vara lägre än om tillstånd meddelas. Prövningsavgifternas storlek skall bestämmas i samband med dom eller då tillståndsbeslut meddelas.

Publicerad: | Nyheter

Miljöorganisationers utvidgade klagorätt
Enligt 16 kap 13 § miljöbalken (1998:808), MB, har ideella föreningar, som enligt sina stadgar har till ändamål att tillvarata naturskydds- eller miljöskyddsintressen, en rätt att överklaga flertalet domar eller beslut som meddelats med stöd av MB. För att få rätt att överklaga skall emellertid föreningen ha bedrivit verksamhet i Sverige under minst tre år och ha lägst 2 000 medlemmar.

 I ett mål rörande tillstånd till anläggande av en kraftledningstunnel vid Hjorthagen i Stockholm har Djurgården – Lilla Värtans miljöskyddsförening (en ideell förening med cirka 300 medlemmar) ifrågasatt om bestämmelsen i 16 kap 13 § MB är förenlig med EG-rätten. Högsta domstolen lät hänskjuta frågan till EU-domstolen. EU-domstolen meddelade att den av Sverige satta gränsen om 2000 medlemmar strider mot EG-rätten. Domen bör innebära att även mindre miljöorganisationer framdeles får klagorätt i mål och ärenden enligt MB. Om detta i sin tur kommer att leda till längre handläggningstider torde återstå att se. Ett förslag till ändring av MB, så att den blir förenlig med EG-rätten, bereds numera av regeringskansliet.

Förköpslagen upphävs
Förköpslagen (1967:868) innebär att en kommun i vissa fall kan träda i en köpares ställe vid en fastighetsöverlåtelse. Syftet med lagen har varit att underlätta en aktiv kommunal markpolitik och att kommunen på ett förhållandevis enkelt sätt skall kunna bli ägare av sådan mark som behövs för tätortsexpansion. I en lagrådsremiss anser Regeringen att förköpslagen, som trädde ikraft 1968, numera är överspelad och skall upphävas. Enligt Boverkets utvärdering av förköpslagen har det visat sig att landets kommuner årligen prövar i storleksordningen 45.000 fastighetsöverlåtelser. Antalet fastigheter som kommunerna förvärvar med stöd av lagen uppgår till cirka 15 per år. Regeringen anser att tillämpningen av förköpslagen innebär stora kostnader för kommunerna och för andra myndigheter samt administrativa kostnader för bl.a. fastighetsmäklare och bankväsendet, vilket i slutändan drabbar köpare och säljare på fastighetsmarknaden. Regeringen anser att kommunerna alltjämt kommer att ha kvar möjligheten till en aktiv markpolitik genom frivilliga förvärv och, enligt annan lagstiftning (bl.a. expropriationslagen (1972:719)), redan idag kan förvärva fast egendom tvångsvis. 

Öckerö – först med ägarlägenheter
Ägarlägenhet är en ny boendeform i Sverige som infördes den 1 maj 2009. Ägarlägenheter är en vanlig boendeform utomlands. En ägarlägenhet utgör en tredimensionell fastighet av särskilt slag, ägarlägenhetsfastighet, avsedd att rymma endast en bostadslägenhet. Till skillnad från en bostadsrätt kan innehavaren av en ägarlägenhet hyra ut lägenheten i andra hand, utan styrelsens godkännande. En gemensamhetsanläggning förvaltar normalt drift och underhåll av gemensamma ytor. Öckerö kommer blir först med ägarlägenheter i Västsverige. Fem tvåvåningshus med 50 lägenheter håller på att byggas på Breviks ängar, vid det vackra Västerhavet på Västra Öckerö. Enligt uppgift skall hälften av lägenheterna säljas som ägarlägenheter och resten hyras ut som vanliga hyresrätter.

Publicerad: | Nyheter

Nya vindkraftsregler

Från den 1 augusti 2009 har i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (1998:899) införts en bestämmelse om vad en anmälan om vindkraftverk skall innehålla. Vidare föreskrivs att kommunerna skall samordna handläggningen av ett anmälningsärende med handläggningen av ett bygglovärende enligt plan- och bygglagen (1987:10), PBL, som avser samma vindkraftverk. Även förordningens bilaga har ändrats vad gäller gränserna för anmälnings- respektive tillståndsplikt. Krav på tillstånd gäller bl.a. för 2 eller flera verk där vart och ett av verken, inkl. rotorblad, är högre än 150 meter. Krav på anmälan gäller bl.a. för verk som är högre än 50 meter. Enligt övergångsbestämmelserna gäller att för anmälningspliktiga vindkraftverk gäller även fortsättningsvis äldre bestämmelser om verksamheten är anmäld innan den 1 augusti 2009.

121 % = oskälig taxehöjning

En kommun reviderade sin va-taxa så att anläggningsavgiften för en enskild fastighetsägare kom att stiga med 121 %, i förhållande till tidigare gällande taxa. Fastighetsägaren begärde prövning härav vid Statens va-nämnd.

Förarbetena till 1970-års va-lag och hittills gällande praxis ansågs alltjämt gälla även enligt den nya lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster, LAV. Va-nämnden fann att avgiftshöjningen inte uppfyllde kravet på att avgiftsuttaget skall vara skäligt och rättvist enligt 31 § första stycket LAV. Efter överklagande av kommunen fastställde Miljööverdomstolen va-nämndens beslut.

Bygglovpliktiga altaner

Frågan om altaner är bygglovpliktiga anläggningar enligt PBL har varit en i flera avseenden svårbedömd fråga. Regeringsrätten har nu i tre mål i viss mån klargjort frågan. Gemensamt för de tre ärendena var att altanerna hade byggts med en viss höjd över den ursprungliga marknivån. Två av altanerna var klädda med bräder, medan den tredje var 3 meter hög utan sidoklädsel.

Regeringsrätten uttalar att samtliga altaner ger ett visuellt intryck av att vara tillbyggnader, även om det är volymökningen som, med hänvisning till förarbetena till PBL, är det avgörande för att de skall räknas som sådana. Att fastighetsägaren i ett av målen hade för avsikt att fylla ut utrymmet under altanen med jordmassor och att marknivån skiftade medförde ingen annan bedömning.

Regeringsrätten fann att samtliga tre altaner var bygglovpliktiga. Det avgörande för bedömningen är att det utrymme som skapats under respektive altan är att betrakta som en volymökning av byggnaden. Därmed är altanbyggena att betrakta som tillbyggnader som kräver bygglov enligt 8 kap 1 § första stycket andra punkten PBL.

Enligt vår mening bör Regeringsrättens uttalande innebära att altaner i större utsträckning får anses vara bygglovpliktiga, vilket hittills inte synes ha varit praxis vid bygglovprövningar. En översyn av PBL pågår och det blir intressant att se om någon uttrycklig bestämmelse införs för altaner och liknande tillbyggnader.

Offentligt konkurrensförbud

Näringsdepartementet har föreslagit att det i konkurrenslagen (2008:579) införs regler som förhindrar att offentliga aktörer (Staten, kommun, landsting) säljer varor och tjänster på marknaden på ett sätt att det blir en ojust konkurrens med privata företag. Stockholms tingsrätt skall, på talan av Konkurrensverket, enskilda företag eller en branschorganisation, kunna vid vite förbjuda ett visst försäljningsförfarande eller en verksamhet som inte är förenlig med den kommunala kompetensen. De nya reglerna föreslås gälla från den 1 januari 2010.

Publicerad: | Nyheter

Vårseminariet i Uddevalla!
Tillsammans med Uddevalla kommun anordnade vi i år vårt vårseminarium på Bohusgården i Uddevalla. Under seminariet – ”Ny teknik – Ny juridik” – diskuterade vi bl.a. den nya tillståndsprövningen av vindkraft, de kommunala översiktsplanerna, miljöprocessutredningens förslag till ny instansordning och de nya strandskyddsbestämmelserna. Vi fick även ta del av erfarenheter från intressanta projekt på området. Vi hoppas Ni tyckte seminariet var givande! Bilder från seminariet m m finns på vår hemsida via URL [https://www.swlaw.se/Nyheter/index.html]. Önskar Ni ta del av kompendiematerialet för seminariet kontakta oss på telefon 031-15 14 90.

Nya täktbestämmelser för bl a naturgrus
Som vi förvarnat om i november månads Kommunrätt år 2008 har Riksdagen numera beslutat om att anta regeringens proposition Enklare och bättre täktbestämmelser(prop. 2008/09:144). Lagändringen innebär bl a att 
en täkt av naturgrus inte får komma till stånd om förekomsten av naturgrus är betydelsefull för nuvarande och framtida dricksvattenförsörjning och täkten kan medföra en försämrad vattenförsörjning. Lagändringarna kommer att träda i kraft den 1 augusti 2009. Om en täkt den 1 augusti 2009 har ett tidsbegränsat tillstånd, får ett nytt tillstånd till täkt på samma plats ges enligt äldre bestämmelser längst till utgången av 2011.

Stöd till lokala vattenvårdsatsningar
Regeringen har beslutat att anta en förordning för ett lokalt vattenvårdsstöd, LOVA. Från och med den 1 augusti 2009 kan kommuner och ideella organisationer hos länsstyrelsen ansöka om medel till projekt som förbättrar havsmiljön. Stödet omfattar högst 50 % av kostnaden för projektets stödberättigade åtgärder. Mer information om LOVA-stödet kan fås på regeringens hemsida via URL [http://www.regeringen.se/sb/d/11937/a/126249].

Offentlig sanering av förorenade områden och försäkringar
Regeringen redovisar i en proposition planerade åtgärder som syftar till att förtydliga ansvarsfördelningen och den statliga organisationen för avhjälpande av förorenade områden. Kommunerna är i de flesta fall huvudmän för de saneringsprojekt som får statligt bidrag. Enligt gällande regler skall kommunen som huvudman bidra med viss del av kostnaden. Kostnaden är ofta så hög att kommunen tvingas avstå från saneringen. Enligt Regeringen bör kravet på delfinansiering avskaffas så att beslut om statligt finansierad sanering skall kunna baseras på behovet av avhjälpande och inte på kommunens möjlighet att delfinansiera projektet.

I propositionen föreslås även lagändringar för att avskaffa miljöskade- och saneringsförsäkringen. Lagändringarna föreslås träda i kraft vid utgången av år 2009. Propositionen kan i sin helhet läsas på regeringens hemsida via URL [http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/12/77/47/eb5c41f8.pdf]

Värmland + Västra Götaland = sant?
En politisk arbetsgrupp, bestående av 18 ledamöter, har tillsats för att utreda en eventuell ny västsvensk region – omfattande nuvarande Värmlands och Västra Götalands län. Utredningen skall titta på styrkor och svagheter med en ny storregion. I september i år skall en plan för den fortsatta utredningen läggas fram. Om den nya regionen skall kunna bildas den 1 november 2014 måste ansökan till regeringen troligtvis inges 2011 och riksdagsbeslut tas 2012.

Visst gäller devisen: Ack Värmeland Du sköna…

Studiosa cognitio
Vi har det stora nöjet att arbeta med flertalet kommuner i västa Sverige. Vår strävan är att våra uppdragsgivare alltid skall vara nöjda med det arbete vid gör. En ledstjärna i vår verksamhet är därför ”kunskap fylld av engagemang” (studiosa cognitio). Vi har även ramavtal med flera kommuner, nu senast under 2009 då kommunerna i Göteborgsregionen upphandlat juridiska tjänster, där vi rankades på första plats inom samtliga rättsområden. Vi hoppas detta är ett uttryck och bevis för att vi gör ett bra jobb för Er.  

Med tillönskan om en glad midsommar och  skön sommar!!!
Inför stundande semestertider vill vi passa på att tacka för i vår och alla trevliga kontakter med Er. Nu får vi ladda batterierna inför hösten och vi ser fram emot nya utmaningar tillsammans med Er.

Ha en riktigt skön sommar!!!

Publicerad: | Nyheter

Vårseminarium i Uddevalla den 5 maj!
Vi hoppas få träffa Dig på vårseminariet på Bohusgården i Uddevalla den 5 maj! Vi anordnar seminariet tillsammans med Uddevalla kommun och temat kommer att vara vindkraft och andra alternativa energikällor. Tillsammans med externa föreläsare kommer vi att diskutera dessa högst aktuella frågor under lättsamma former för Dig och Dina kollegor i branschen. Det finns fortfarande platser kvar till seminariet. Inbjudan samt program för dagen finns på vår hemsida via länken [https://www.swlaw.se/Nyheter/Seminarier/uddevalla09.html].

Ändringar i fastighetsbildningslagen
Regeringen har i proposition 2008/09:177 lämnat vissa förslag till ändringar i fastighetsbildningslagen (1970:988), FBL. Regeringen föreslår att det införs regler om en kompletterande lantmäteriåtgärd, särskild gränsutmärkning, för att göra det möjligt att märka ut fastighetsgränser på marken i fler fall och på ett mer rättssäkert sätt än vad nuvarande regler medger. Reglerna om fastighetsbestämning föreslås utvidgas så att det blir möjligt att avgöra vilken omfattning en gemensamhetsanläggning har. Vidare utökas kretsen av behöriga sökande bl.a. så att staten eller kommun får ansöka om fastighetsbestämning med anledning av vissa beslut enligt 7 kap miljöbalken (1998:808) eller vid planering av allmän väg eller av järnväg. Det föreslås även en rätt för samfällighetsförening att ansöka om fastighetsbestämning för att klarlägga omfattningen av dess gemensamhetsanläggning. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2010.

23 skall bli 12!
Regeringen vill minska antalet länsrätter och föreslår att dagens 23 länsrätter blir 12 stycken. Ett mindre antal länsrätter anses skapa bättre möjligheter till specialisering i domstolarna, vilket i sin tur bidrar till en ökad kvalitet i dömandet och en mer effektiv målhantering. Förmodligen även en ekonomisk besparing… Vidare föreslås länsrätterna byta namn till förvaltningsrätter. Förändringarna föreslås träda i kraft den 15 februari 2010.

Det går att utmana Uddevalla kommun på webben
Som vi skrivit om tidigare har det blivit vanligare med s.k. ”utmaningar” för kommunerna, dvs att ett företag hos en kommun begär att en del av kommunens verksamhet skall upphandlas. Om kommunen antar utmaningen – baserat på kommunens egna bestämmelser härom – innebär det att upphandling skall ske av verksamheten. Man kan säga att det innebär att kommunen går med på att konkurrensutsätta viss del av sin verksamhet, vilken kommunen för närvarande bedriver i egen regi. Uddevalla kommun är en av de första kommunerna i landet som infört en ”utmaningsrätt” via Internet. Genom ett formulär på hemsidan kan företag skicka in sin utmaning, som sedan handläggs av ansvarig nämnd.

 Giftig båtbottenfärg
Gift i båtbottenfärger påverkar algers gener och proteiner så att dessa blir resistenta. Det finns risk för att kemikalierna i båtbottenfärger påverkar stora marina grundområden, konstaterar forskaren Martin Eriksson i sin avhandling vid institutionen för växt- och miljövetenskap vid Göteborgs universitet. Den som vill ta del av avhandlingen kan göra detta via denna länk [http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/18714]

Vi ses den 5 maj på Bohusgården i Uddevalla!

Publicerad: | Nyheter

Vårseminaret ”Ny Teknik – Ny Juridik” den 5 maj 2009

Våren närmar sig och så också årets vårseminarium, som kommer att äga rum tisdagen den 5 maj. Seminariet ”Ny Teknik – Ny Juridik” kommer att ha Miljöprocessutredningen och energiområdet som tema. Utbyggnaden och den tekniska utvecklingen på energiområdet har vi bara sett början av. Tillsammans med intressanta, externa föreläsare kommer vi att behandla och diskutera bl a utbyggnaden av vindkraft och biogas samt aktuell ny lagstiftning. Vi kommer att gå igenom Miljöprocessutredningens förslag vad gäller vindkraft och ny instansordning, den kommunala översiktsplaneringen och intressanta energiprojekt i västra Sverige. Seminariet syftar också till att kunna träffa andra kommunala kollegor och utbyta erfarenheter.

En formell inbjudan med utförligare program kommer att skickas ut under mars månad – men glöm inte att boka in dagen redan nu!!!

Ny instansordning enligt MB, PBL och FBL (Miljöprocessutredningen)

Miljöprocessutredningen har överlämnat sitt huvudbetänkande (SOU 2009:10) till regeringen. Utredningen föreslår stora organisatoriska förändringar vid prövningen av mål och ärenden enligt miljöbalken, plan- och bygglagen och fastighetsbildningslagen.

I korthet innebär förslaget att alla ärenden om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet i första instans skall prövas av fem nyinrättade regionala koncessionsnämnder för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet. Utredningen har föreslagit att dessa inrättas i Umeå, Östersund, Stockholm, Göteborg och Malmö. Överklaganden av koncessionsnämndernas beslut skall ske till miljödomstolarna. Länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer föreslås bli avskaffade.

Förslaget innebär vidare att fastighetsdomstolarna slås samman med miljödomstolarna. De nya domstolarna, som endast skall kallas miljödomstolar, skall finnas vid tingsrätterna i Umeå, Östersund, Nacka, Vänersborg och Växjö. Dessa domstolar skall pröva överklaganden enligt miljöbalken, fastighetsbildningslagen och plan- och bygglagen. Enligt förslaget skall det inte finnas nämndemän i de sammanslagna domstolarna.

Koncessionsnämnderna och miljödomstolarna skall ha samma geografiska verksamhetsområden, vilka skall följa landets indelning i vattenavrinningsområden.

De nya reglerna föreslås träda ikraft under nästa år (2010). Miljöprocessutredningens förslag både vad gäller vindkraft och ny instansordning kommer att genomgås vid vårt vårseminarium.

Nya strandskyddsbestämmelser

Regeringen har överlämnat en proposition om det framtida strandskyddet och utvecklingen av landsbygden (prop 2008/09:119). Propositionen anger att syftet är att utveckla ett ändamålsenligt strandskydd som beaktar behovet av utveckling i hela Sverige, särskilt i många landsbygder, samtidigt som ett långsiktigt skydd av strändernas natur- och friluftsvärden inte får äventyras. Propositionen föreslår ett fortsatt generellt strandskydd i hela landet, men att kommunerna får ansvaret för att i översiktsplanen redovisa områden för landskapsutveckling i strandnära lägen, inom vilka vissa lättnader i strandskyddet skall gälla. Översiktplanen skall vara vägledande vid prövningar av upphävande- och dispensfrågor. Vidare föreslås flera förtydliganden i miljöbalken för att få en mer enhetlig rättstillämpning. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2009, med vissa undantag.

De nya strandskyddsbestämmelserna kommer att genomgås vid vårt vårseminarium.

Publicerad: | Nyheter

God jul och Gott nytt år!

Tack för ett trevligt samarbete under året! Vi har sagt det förr och säger det igen. Vi är lyckligt lottade som får arbeta med det vi tycker är roligt, samtidigt som vi har trevliga kunder som ger oss intressanta uppdrag. Årets uppdrag har spänt över alla våra specialistområden och det är vår målsättning och förhoppning att vi fullgjort våra uppdrag på bästa sätt för Er. 

Vi ser fram emot att få samarbeta med Er nästa år!

Ett år går så fort och vi vill redan nu flagga för följande frågor inför det nya året 2009.

Vårseminaret – ”Ny Teknik – Ny Juridik”

Den tekniska utvecklingen i samhället går extremt snabbt, inte minst på energiområdet. Utbyggnaden av vindkraften och av andra nya/nygamla energislag har vi bara sett början av. Denna utveckling påverkar även lagstiftningen och nyheter är på gång bl a när det gäller tillståndsprövningen/Miljöprocessutredningen. Vi har för avsikt att ägna detta ämne särskilt intresse under 2009, bl a vid vårseminariet. Planeringen härför pågår och vi hoppas på lika stor uppslutning som vid årets vårseminarium, som avsåg den framtida vattenförsörjningen och som vi hade nöjet att anordna tillsammans med Stenungsunds kommun. Vi återkommer nästa år med närmare besked om vårt vårseminarium.

Ägarlägenheter

Regeringen har i proposition 2008/09:91 föreslagit att det skall finnas möjlighet att inneha enskilda lägenheter i flerbostadshus med äganderätt, s.k. ägarlägenheter. Enligt förslaget skall en ägarlägenhet utgöra en tredimensionell fastighet av särskilt slag, ägarlägenhetsfastighet, avsedd att rymma endast en bostadslägenhet. De regler som gäller för bildande och nyttjande av andra tredimensionella fastigheter föreslås i princip även gälla för ägarlägenhetsfastigheter. Det innebär bl.a. att en ägarlägenhetsfastighet skall bildas vid en lantmäteriförrättning och kunna hyras ut eller överlåtas utan några särskilda begränsningar. En förutsättning för att en ägarlägenhetsfastighet skall kunna bildas är att det därigenom åstadkoms en sammanhållen enhet om minst tre sådana fastigheter. En ägarlägenhetsfastighet skall som regel få del i en samfällighet, omfattande bl.a. yttertak, fasader, trapphus, förråd och andra gemensamma anordningar. Samfälligheten skall förvaltas av en förening, i vilken ägarna av lägenheterna är medlemmar. Enligt förslaget skall ägarlägenhetsfastigheter tills vidare inte kunna bildas genom ombildning av befintliga bostadsfastigheter. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2009.

Nu väntar nya utmaningar för oss alla…

…nästa år. Det har blivit vanligare med s.k. ”utmaningar” för kommunerna, dvs att ett företag hos en kommun begär att en del av kommunens verksamhet skall upphandlas. Om kommunen antar utmaningen – baserat på kommunens egna bestämmelser härom – innebär det att upphandling skall ske av verksamheten. Man kan säga att det innebär att kommunen går med på att konkurrensutsätta viss del av sin verksamhet, vilken kommunen för närvarande bedriver i egen regi. Ett aktuellt exempel är Enköpings kommun, där ett bolag lämnat in en ”utmaning” till kommunen avseende driften och underhållet av kommunens vatten- och avloppsanläggning. Idag bedrivs denna i kommunal regi.

Till alla Er fotbollsälskare…

…så ses vi på nya ”Gamla Ullevi” nästa år. Då invigs den nya fotbollsarenan mitt i Göteborg, dvs nya ”Gamla Ullevi”. Vi hoppas även kunna kombinera något av våra seminarier nästa år med ett besök på den nya arenan.

Besöker Ni Göteborg glöm inte att hälsa på oss – vi bjuder givetvis på kaffe med dopp.

Sist men inte minst vill vi önska Er en frid- och fröjdefull jul och ett gott nytt år 2009!

Publicerad: | Nyheter

Nya generella riktvärden för förorenad mark

Naturvårdsverket har tagit fram nya riktvärden att användas vid bedömningen av om ett område är att anse som förorenat och vilken risk föroreningen kan tänkas innebära. Generella riktvärden finns för känslig markanvändning (KM) och mindre känslig markanvändning (MKM). Riktvärdena utgör icke juridiskt bindande rekommendationer och utgör ett av flera verktyg vid riskbedömningen av förorenade områden. En tabell över de generella riktvärdena går att läsa i sin helhet via URL [http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Efterbehandling-av-fororenade-omraden/Riskbedomning/Nya-generella-riktvarden-for-fororenad-mark/Tabell-over-generella-riktvarden-for-fororenad-mark/].

Förslag till nya ersättningsbestämmelser vid expropriation

En statlig utredning med uppgift att se över expropriationslagens ersättningsbestämmelser har i dagarna överlämnat sitt slutbetänkande till regeringen. Utredningens utgångspunkt har varit att stärka den enskilda äganderätten i samband med expropriation. Utredningen föreslår att utöver marknadsvärdet skall ersättningen även innefatta kompensation för fastighetens individuella värde för fastighetsägaren – ett ”affektionsvärde”. Eftersom affektionsvärdet svårligen kan bestämmas objektivt är utredningens förslag att ersättningen bestäms som ett schablontillägg om 25 % av marknadsvärdet. Även så kallad vinstfördelning föreslås i vissa fall, vilken skall bestämmas efter vad som är skäligt i det enskilda fallet med hänsyn till egendomens nytta för förvärvaren. Vidare föreslår utredningen att den s.k. presumtionsregeln avskaffas. Presumtionsregeln innebära att värdeökningar till följd av förväntningar om ändrad användning av egendom inte skall ersättas annat än om de förelåg redan tio år före expropriationen. Om och när bestämmelserna träder ikraft är ännu inte bestämt.

Nya täktbestämmelser för bl a naturgrus

Vid prövning av en ansökan om tillstånd till täktverksamhet gäller idag bl.a. en behovsprövningsregel i 9 kap 6 a § miljöbalken (1998:808), MB, där behovet av det material som kan utvinnas skall vägas mot de skador på djur- och växtlivet och på miljön i övrigt som täkten kan befaras orsaka. I paragrafen finns också en stoppregel till skydd för biologisk mångfald, som innebär att tillstånd inte får ges till en täkt som kan befaras försämra livsbetingelserna för någon hotad djur- och växtart. I en promemoria från miljödepartementet föreslås att behovsprövningsregeln och stoppregeln tas bort. Vidare föreslås nya bestämmelser om täkt av naturgrus. De innebär att en täkt av naturgrus inte får komma tillstånd om det är ekonomiskt och tekniskt rimligt att nyttja annat material för det avsedda användningsområdet eller om förekomsten av naturgrus är betydelsefull för nuvarande och framtida dricksvattenförsörjning eller om den utgör en värdefull kultur- och naturmiljö. De föreslagna bestämmelserna ger ett tydligare och starkare skydd för landets naturgrusavlagringar och syftar också till att uppnå bl a delmålet för naturgrus inom miljökvalitetsmålen God bebyggd miljö och Grundvatten av god kvalitet.

Bättre skydd för dricksvatten

Livsmedelsverket har meddelat nya föreskrifter, vilka innebär att större kommunala vattenverk måste skydda sig bättre mot sabotage och skadegörelse. Dessvärre är inbrottsförsök och skadegörelse på vattenverk och anläggningar för distribution av dricksvatten inte ovanligt. De nya föreskrifterna innebär bl.a. att vattenverk och distributörer av dricksvatten nu skall kunna visa hur de skyddar sina anläggningar och ytterst dricksvattnet till konsumenterna. Föreskrifterna riktar sig till de cirka 500 producenter och distributörer som tillhandahåller dricksvatten för fler än 2.000 personer. Föreskrifterna går att läsa i sin helhet via URL [http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2008/LIVSFS_2008_13_sabotage_skadegörelse_dricksvattenanläggningar.pdf].

Publicerad: | Nyheter

Tvångsförvaltning – skärpta regler mot oskötsamma hyresvärdar

En statlig utredning har haft i uppdrag att se över lagen om förvärv av hyresfastighet m.m. (förvärvslagen) och bostadsförvaltningslagen. Utredningen har funnit att förvärvslagen lider av svagheter bl.a. när det gäller att hålla mindre lämpliga fastighetsägare borta från marknaden.

Lagen saknar enligt utredningen tillräcklig effektivitet och verkan.

Utredningen föreslår ett avskaffande av förvärvslagen och anser att hyresgästernas intressen bättre kan tillvaratas genom förändringar i bostadsförvaltningslagen. Utredningen föreslår bl.a. att förvaltningsåläggande skall kunna tillgripas redan vid en lägre grad av missförhållanden än vad som är fallet för tvångsförvaltning samt en ny bestämmelse med innebörd att det under en övergångsperiod skall vara lättare att åstadkomma ett beslut om tvångsförvaltning eller förvaltningsåläggande. Upphävandet av förvärvslagen och de föreslagna ändringarna i bostadsförvaltningslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2009.

Svårigheten i att få någon förvaltare att åta sig tvångsförvaltningen verkar dock kvarstå även efter ovan nämnda lagändringar.

Förändringar i den kommunala kompetensen

I proposition 2008/09:21 föreslår regeringen att kommuner och landsting skall ges en utökad kompetens att agera inom ett antal nya områden än vad den befintliga kommunallagen ger möjlighet till. Enligt de föreslagna bestämmelserna skall kommuner och landsting bl.a. ges rätt att lämna bidrag till byggande av statlig väg och järnväg, lämna bidrag till högskoleverksamhet samt medfinansiera projekt inom ramen för EG:s strukturfonder och program. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 mars 2009. Propositionen går att läsa i sin helhet via URL [http://www.regeringen.se/sb/d/10044/a/112055].

Korrespondens i bygglovsärende utgör inte allmän handling

I ett bygglovärende nedtecknades resultatet av korrespondensen i ärendet i ett särskilt dokument, vilket delgavs byggnadsnämndens ordförande och vice ordförande. Klaganden anförde att uppgifterna i dokumentet var allmänna och offentliga och inte endast utgjort minnesanteckningar. Kommunen hävdade att anteckningarna i dokumentet endast använts som stöd för föredraganden och redovisats för nämndens ledamöter muntligen. Kammarrätten bedömde att handlingen, i den del den innehöll nya sakuppgifter, är en form av ”mellanprodukt” och att den i övrigt var en minnesanteckning. Då handlingen inte heller hade expedierats eller omhändertagits för arkivering var den inte en allmän handling. 

Fastighetsbildning strider inte mot strandskyddsbestämmelserna

Länsstyrelsen hade anmodat fastighetsägarna att ansöka om strandskyddsdispens för att fastighetsreglera mark, som skulle tillföras deras fastighet. Länsstyrelsen ansåg att strandskyddsbestämmelserna utgjorde hinder för fastighetsregleringen och avslog dispensansökan.

Miljödomstolen klargjorde att 7 kap 16 § miljöbalken uttömmande reglerar vilka åtgärder som inte får utföras inom strandskyddat område. Miljödomstolen anförde att fastighetsbildning inte är upptaget i 7 kap 16 § MB och är således inte en dispenspliktig åtgärd, varför länsstyrelsen därför inte borde ha anmodat fastighetsägarna att ansöka om strandskyddsdispens för fastighetsregleringen och ha tagit ut ansökningsavgift härför. Länsstyrelsens beslut upphävdes därmed.

Vi är miljödiplomerade!

Juristfirman Stangdell & Wennerqvist AB är numera miljödiplomerad enligt Göteborgs Stads miljöledningssystem! Miljödiplomeringen är ett led i vår policy och strävan att även ur miljösynpunkt utveckla och effektivisera verksamheten.

Publicerad: | Nyheter

Lantmäteriet – ny inskrivningsmyndighet!

Den 1 juni 2008 tog Lantmäteriet över ansvaret som inskrivningsmyndighet för fastighetsinformation från Sveriges domstolar. Emellertid kommer de lokala kontoren finnas kvar i Skellefteå, Härnösand, Mora, Norrtälje, Uddevalla, Eksjö och Hässleholm.

Boverkets byggregler uppdaterade

Den 1 juli 2008 träder nya BBR, Boverkets byggregler, i kraft. Senaste gången en större revidering skedde var för två år sedan. Bland nyheterna finns bland annat möjligheten att utforma kollektivboende och att soprum maximalt bör ligga 50 meter från flerbostadshuset. Ändringarna berör främst avsnitt 3 om tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och driftutrymmen samt avsnitt 8, säkerhet vid användning. BBR går att läsa i sin helhet via URL [http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=3621&epslanguage=SV].

Har kommun rätt att överklaga ett beslut om strandskyddsdispens?

Ett par ansökte och beviljades dispens från strandskyddet av den kommunala byggnadsnämnden för att bilda en tomt för fritidsändamål. Efter överklagande avslog Länsstyrelsen parets dispensansökan. Paret överklagade till miljödomstolen och vidhöll sina yrkanden. Även kommunens byggnadsnämnd överklagade länsstyrelsens beslut. Miljödomstolen prövade dels om byggnadsnämnden hade någon talerätt, dels om det förelåg skäl för strandskyddsdispens. Vad gäller kommunens talerätt anförde domstolen att enligt 16 kap 12 § miljöbalken får överklagbara domar eller beslut överklagas av den som domen eller beslutet angår och om avgörandet har gått honom eller henne emot. För talerätt brukar krävas att beslutet antingen påverkar den klagandens rättsställning eller berör ett intresse som på något sätt har erkänts av rättsordningen.

I praxis har kommuner i ärenden rörande strandskyddsdispens tillerkänts klagorätt enligt naturvårdslagen med hänvisning till att naturvården är en statlig, såväl som kommunal angelägenhet och domstolen anförde att någon ändring av denna praxis inte torde ha varit avsedd genom införandet av miljöbalken. Domstolen anförde att i förevarande fall har den kommunala byggnadsnämnden fattat ett för den enskilde gynnande beslut om strandskyddsdispens. Länsstyrelsen har därefter upphävt nämndens beslut till skydd för de allmänna intressena. Nämnden har i uppgift att bevaka och företräda de allmänna intressena vid prövning enligt reglerna om strandskydd. Domstolen ansåg därför att länsstyrelsens beslut inte kunde anses ha gått nämnden emot, varför nämnden heller inte hade rätt att klaga. Nämndens överklagande avvisades därför. Efter prövning i sak avslogs även parets överklagande, sedan domstolen fann att det inte förelåg sådana särskilda skäl som erfordras för strandskyddsdispens. 

Med tillönskan om en skön sommar!!!

Hoppas att Ni haft en riktigt trevlig midsommar. Inför stundande semestertider vill vi passa på att tacka för i vår och alla trevliga kontakter med Er. Nu får vi ladda batterierna inför hösten och vi ser fram emot nya utmaningar tillsammans med Er. Ha en riktigt skön sommar!!!