Publicerad: | Nyheter

Vårseminariet i Stenungsund!

Tillsammans med Stenungsunds kommun anordnade vi på Stangdell & Wennerqvist i år vårt vårseminarium vid det vackra västerhavet på Stenungsbaden i Stenungsund. Seminariet – ”Sveriges bästa vatten” – hade som tema den befintliga och framtida vattenförsörjningen i västra Sverige. Under seminariet diskuterade vi bl.a. befintliga vattennät och täkter, de framtida klimatförändringarna, klimat- och sårbarhetsutredningen, den framtida vattenförsörjningen, mellankommunala ledningsnät och ramdirektivet för vatten. 

Vi hoppas att Ni som vi tyckte seminariet var informativt och angenämt! Bilder från seminariet samt seminarieprogrammet finns att tillgå direkt via vår hemsida via URL [https://www.swlaw.se/Nyheter/index.html]. Önskar Ni ta del av kompendiematerialet för seminariet kontakta oss på telefon 031-15 14 90.

Svensk lag anpassad till Reach

Reach är en kemikalielagstiftning som ersätter stora delar av de kemikalieregler som gällde före den 1 juni 2007 i EU och Sverige. Reglerna finns i en EG-förordning och skall därför tillämpas direkt av företagen, utan att behöva inkorporeras i svensk rätt. Reach innebär att kemikalier på marknaden skall registreras, riskbedömas och godkännas. Riksdagen har genom beslut godkänt de förändringar som krävs i miljöbalken, men också arbetsmiljölagen och fartygssäkerhetslagen, för att anpassa den svenska lagstiftningen till Reach. Reglerna träder i kraft den 1 juni i år. Du kan läsa EG-förordningen i sin helhet genom att Klicka här.  

Nya och ändrade regionala miljömål

Riksdagen antog under hösten 2005 nya och reviderade nationella miljömål. Länsstyrelsen för Västra Götalands län, som har i uppdrag att regionalt anpassa och precisera/konkretisera de nationella miljömålen, har med anledning av de nya nationella miljömålen i beslut den 17 mars 2008 antagit nya och ändrade regionala miljömål. De nya/ändrade regionala miljömålen ersätter de tidigare gällande från år 2003 och går att läsa i sin helhet via URL [http://www.o.lst.se/o/amnen/miljomal/]. 

Prövningstillstånd för överklagande till Miljööverdomstolen

Som vi informerade om i juni månads Kommunrätt år 2006 har varit under utredning inom Justitiedepartementet att införa ett generellt prövningstillstånd för överklagande av samtliga domar och beslut till Miljööverdomstolen. Vi kan nu informera Er om att regeringen och riksdagen beslutat om att det generella prövningstillståndet skall införas och kommer att träda i kraft den 1 november 2008. Detta får en mycket stor betydelse på bl.a. miljöområdet.

Bättre kontroll och information om badvatten vid svenska badplatser

Regeringen har beslutat om en ny badvattenförordning som innebär att kommunerna skall förbättra informationen om vattenkvaliteten vid badplatserna runt om i landet. Badvattnen skall kvalificeras enligt kriterierna: dålig, tillfredsställande, bra eller utmärkt. Åtgärder måste vidtas om vattenkvaliteten är dålig. Samtidigt anpassas provtagningen till den svenska badsäsongen. De nya bestämmelserna träder i kraft den 24 maj 2008 och skall därmed börja tillämpas inför badsäsongen 2008. Simma lugnt!

Publicerad: | Nyheter

Vårseminarium i Stenungsund den 7 maj!

Våren närmar sig och så också årets vårseminarium, som i år äger rum på Stenungsbaden Yacht Club i Stenungsund onsdagen den 7 maj. Seminariet ”Sveriges bästa vatten” arrangeras i samarbete med Stenungsunds kommun och kommer att som tema ha den befintliga och framtida vattenförsörjningen. Tillsammans med externa föreläsare kommer vi att diskutera dessa högst aktuella frågor, bl a följande:

– Befintliga vattennät och täkter

– De framtida klimatförändringarna

– Klimat- och sårbarhetsutredningen

– Länsstyrelsens syn på riskerna för vattenförsörjningen i Västsverige

– Den framtida vattenförsörjningen

– Mellankommunala ledningsnät

– Gråbo – ny vattentäkt för hela Göteborgsregionen

– Mellankommunala samarbetsformer

En inbjudan med utförligare program kommer att tas fram och skickas ut under mars månad – men glöm inte att boka in dagen redan nu!!!

Har Ni dessutom missat några av våra tidigare föreläsningar/seminarier kan vi erbjuda oss att komma ut till Er och hålla ett föredrag på plats. Kontakta oss på telefon 031-15 14 90. Som exempel på aktuella föreläsningar kan nämnas den nya allmänna vattentjänstlagen, nyheterna i plan- och bygglagen fr.o.m. 1 januari 2008, förorenad mark – 10 kapitlet miljöbalken.

Schablon i va-taxa kan tillämpas för uttag av brukningsavgifter för fritidshus

Ägarna av en fritidshusfastighet hävdade att en av kommunen tillämpad schablon i va-taxan grundade sig på en för högt beräknad vattenförbrukning, varför de tvingades att betala för höga va-avgifter. Makarna yrkade att de endast skulle debiteras för den faktiska vattenförbrukningen efter mätning och inte efter kommunens schablontaxa. Kommunens policy var att alla permanentbostadshus debiterades efter mätning och alla fritidshus efter schablon, varför även makarnas fritidsfastighet skulle debiteras enligt schablon. Va-nämnden anförde att då fritidshus oftast används en kortare tid av året så skulle ett avgiftsuttag grundat huvudsakligen på en mätning av förbrukad mängd vatten normalt inte täcka deras del i de fasta kostnaderna för va-anläggningen. Den i kommunens va-taxa föreskrivna brukningsavgiften innehöll en fast abonnentavgift, en schabloniserad förbrukningsavgift och en fast lägenhetsavgift. Den schabloniserade förbrukningsavgiften utgick från en årsförbrukning av 75 m3. Enligt va-nämnden kunde det inte anses att schablonen innebar att fastigheten belastades med en oskäligt hög andel av va-verksamhetens samlade kostnader, varför va-nämnden lämnade makarnas talan utan bifall. Miljööverdomstolen fastställde va-nämndens beslut.

Vem ansvarar för miljösaneringen av gamla fartygsvrak utmed våra kuster?

Det finns ett flertal fartygsvrak utmed bl a västkusten, vilka redan idag läcker föroreningar i form av olja m m till havet. Frågan om det juridiska ansvaret för saneringen har diskuterats under lång tid och synes ännu inte var löst. Länsstyrelsen har bl a begärt att få medel av Staten för saneringen, men det har då bl a ifrågasatts om det utgör en sanering av förorenad mark. Några statliga medel har därför ännu inte utgått. Med hänsyn till antalet fartygsvrak och den uppenbara risken för spridning av föroreningar från dessa måste det juridiska saneringsansvaret lösas snarast. Vi följer den fortsatta handläggningen av frågan.   

Krav på förskottsbetalning ej tillåtet vid utlämnade av handlingar

En man begärde ut handlingar från en kommun, med önskemål om att få dem per post, varvid kommunen krävde förskottsbetalning av kopiorna. JO konstaterar att ett sådant förfarande inte är förenligt med tryckfrihetsförordningen. JO anför att myndigheter emellertid har rätt att mot postförskott översända kopior av allmänna handlingar. Då får den som begärt kopiorna dessa samtidigt som betalningen erläggs.

Publicerad: | Nyheter

God jul och Gott nytt år!

Tack för ett fantastiskt trevligt samarbete under året! Vi har sagt det förr och säger det igen. Vi är lyckligt lottade som får arbeta med det vi tycker är roligt och kan, samtidigt som vi har trevliga kunder, som ger oss intressanta uppdrag. Årets uppdrag har spänt över alla våra specialistområden och det är vår målsättning och förhoppning att vi fullgjort våra uppdrag på bästa sätt för Er.  

Vi ser fram emot att få samarbeta med Er nästa år!

Ett år går så fort och om vi redan nu skall se lite framåt på det nya året 2008, kan vi särskilt flagga för följande aktuella frågor.

Den framtida vattenförsörjningen

Den kommunala vattenförsörjningen är av största betydelse i vårt samhälle. Tillgången på råvatten av tillräcklig kvalitet kan bli begränsad i framtiden till följd av ökat vattenbehov, klimatförändringar, förorenad mark m m. Vi arbetar f n med ett antal uppdrag avseende regional och kommunal vattenförsörjning och vi har också för avsikt att ägna vattenförsörjningsfrågan särskilt intresse under 2008, bl a vid nästa års vårseminarium. Planeringen härför har vi redan påbörjat och vi hoppas på lika stor uppslutning nästa år som vid årets seminarier, som bl a anordnades i samarbete med Tjörns kommun. Vi återkommer med närmare besked om innehållet i och tiden för vårseminariet nästa år.

Tillstånds- och anmälningsplikt för miljöfarliga verksamheter

Regeringen har beslutat om ändringar i listan över vilka miljöfarliga verksamheter som är tillstånds- respektive anmälningspliktiga enligt 9 kapitlet miljöbalken. Ändringarna innebär att färre verksamheter än tidigare omfattas av krav på tillstånd eller anmälan och cirka 1.000 av de tidigare tillståndspliktiga verksamheterna blir i stället anmälningspliktiga. De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2008.

Plan- och bygglagen

På sätt vi redogjort för i tidigare nyhetsbrev och vid seminariet den 25 september sker fr.o.m. den 1 januari 2008 ändringar i plan- och bygglagen med syfte att förenkla och förtydliga reglerna i lagen och för att underlätta planerings- och byggprocessen för alla berörda. Ändringar har genomförts i lagens bestämmelser om de allmänna intressen som skall beaktas, om översiktsplan och detaljplan, om bygglov samt om påföljder och överklagande. Samtidigt har språket moderniserats i lagen.

Ny lagstiftning om offentlig upphandling

Två nya lagar kommer från den 1 januari 2008 ersätta den nu gällande lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagarna bygger i huvudsak på EU-direktivet om offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster respektive direktivet om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. De nya direktiven innehåller bestämmelser om integrering av miljöhänsyn och sociala hänsyn i upphandlingsprocessen, vilka införs i de båda nya upphandlingslagarna. Ändringarna diskuterades också vid vårt seminarium den 25 september – hör av Er om Ni vill ta del av kompendiematerialet.

Besöker Ni Göteborg glöm inte att hälsa på oss – vi bjuder på kaffe med dopp.

Sist men inte minst vill vi önska Er en frid- och fröjdefull jul och ett gott nytt år 2008!

 

Publicerad: | Nyheter

Sensommarseminariet i Göteborg

Vi på Stangdell & Wennerqvist får tacka för en god uppslutning och diskussion vid vårt sensommarseminarium den 25 september. Under seminariet lämnades information om de senaste och kommande juridiska nyheterna på ett flertal områden, nämligen inom offentlig upphandling, den nya allmänna vattentjänstlagen (”nya va-lagen”), ändringar i plan- och bygglagen fr.o.m. den 1 januari 2008 samt de nya bestämmelserna om anmälningspliktiga vattenverksamheter. Efter seminariet bjöds på ett stundtals underhållande fotbollsderby mellan GAIS och IFK Göteborg. Vi hoppas de närvarande upplevde seminariet som informativt och angenämt. Önskar Ni ta del av kompendiematerialet för seminariet kontakta oss på telefon 031-15 14 90.

Om ni missat något av våra seminarier eller vill ha utbildning/fortbildning inom något juridiskt ämne/fråga – hör av Er till oss så ordnar vi en internutbildning på plats hos Er. Ni når oss på telefon 031-15 14 90.

Strandskydd – vad är en sjöbod?

Denna fråga är relevant i bl a strandskyddsdispensärenden. I ett sådant ärende har Miljööverdomstolen besvarat frågan, vilket får anses komma att få betydelse för framtida bedömningar i dessa dispensärenden.

Enligt ett meddelat beslut om strandskyddsdispens tilläts uppförandet av en sjöbod, som endast fick användas för förrådsändamål. Länsstyrelsen ansåg dock att den uppförda sjöboden hade fått en utformning för ett väsentligt annat ändamål och förelade ägaren av sjöboden att ta bort vissa inventarier samt viss inredning ur sjöboden eftersom dessa närmast tillhörde ett bostadshus. Efter överklagande upphävde miljödomstolen länsstyrelsens föreläggande.

Efter överklagande till Miljööverdomstolen, har domstolen i princip delat länsstyrelsens bedömning och fastställt en skyldighet för sjöbodsägaren att avlägsna invändig väggpanel och isolering samt allt exteriört som inverkar på möjligheten att sjöboden kan tillgodose ett väsentligen annat ändamål än att vara ett förrådsutrymme, däribland de glasade dörrpartierna eftersom dörrarna hade en avhållande verkan på allmänhetens benägenhet att vistas i närheten av sjöboden.

Förorenad mark – tillståndshavare inte per automatik verksamhetsutövare

En miljöskyddsnämnd beslutade att förelägga en förening, som under en tid av cirka 3 år var tillståndshavare för förvaring av olja i underjordiska cisterner, att utreda den konstaterade oljeföroreningen i marken på grannfastigheten. Cisternerna befarades ha läckt under den aktuella tidsperioden då föreningen innehade tillståndet.

Miljödomstolen konstaterade att den omständigheten att föreningen sökt och erhållit tillstånd till förvaring av olja i de underjordiska cisternerna utgör en stark presumtion för att föreningen är att betrakta som verksamhetsutövare vad gäller oljeförvaringen. Oberoende av när föroreningen inträffat är dock innehavet av tillståndet inte i sig tillräckligt för att föreningen ska anses vara verksamhetsutövare, påpekar miljödomstolen.

Föreningen hade invänt att de sökt tillstånd till förvaring av olja i cisternerna för fastighetsägarens räkning och att det är den dåvarande fastighetsägaren som skall vara att betrakta som verksamhetsutövare och därmed ansvarig för oljeläckaget. Miljödomstolen ansåg att föreningens invändning var att framstå som logisk eftersom förvarandet av olja i cisternerna var en förutsättning för och utgjort en integrerad del i den fastighetsförvaltningsverksamhet som fastighetsägaren bedrivit på platsen. Miljödomstolen ansåg även att föreningens invändning vann stöd av att det var fastighetsägaren själv som innehaft tidigare tillstånd till oljeförvaring samt synes ha ägt alla anläggningsdelar och stått för de kostnader som varit förenade med verksamheten. Miljödomstolen fann således att den dåvarande fastighetsägaren – och inte föreningen – skulle anses som ansvarig verksamhetsutövare avseende oljeförvaringen.

Miljödomstolen gör i målet gällande att en tillståndshavare, som normalt också skall anses som verksamhetsutövare, i det enskilda fallet inte behöver vara det. Det skall göras en helhetsbedömning av alla omständigheter i ärendet. I skrivande stund är det oklart om målet kommer att överklagas till Miljööverdomstolen, vilket kräver prövningstillstånd, eftersom tiden för överklagande ännu inte löpt ut.

Publicerad: | Nyheter

Sensommarseminariet i Göteborg den 25 september 2007!

Vi ser fram emot att träffa Dig på vårt seminarium på Hotell SAS Radisson (Sheraton), Drottningtorget i Göteborg den 25 september 2007! Seminariet kommer att behandla de senaste och kommande juridiska nyheterna på ett flertal områden, nämligen inom offentlig upphandling, den nya allmänna vattentjänstlagen (”nya va-lagen”), ändringar i plan- och bygglagen fr.o.m. den 1 januari 2008 samt i miljöbalken (9 och 11 kapitlet). Efter seminariet erbjuder vi de närvarande att följa med på ett riktigt Göteborgsderby i fotboll mellan Gais och Blåvitt på Nya Ullevi. Glöm inte att anmäla Dig/Er senast den 4 september 2007!

Anmälningspliktiga vattenverksamheter

För att möjliggöra en förenklad prövning av vissa vattenverksamheter (11 kap. miljöbalken) har regeringen haft ett bemyndigande att meddela föreskrifter om att vissa vattenverksamheter, istället för tillståndsplikt (miljödomstol), endast skall kunna vara anmälningspliktiga till tillsynsmyndigheten (normalt länsstyrelsen).

Regeringen har nu meddelat sådana föreskrifter, vilka trädde ikraft den 15 maj 2007, och de anmälningspliktiga vattenverksamheterna framgår av lista till förordningen (1998:1388).

Förenklingen med föreskrifterna kan dock diskuteras. Om verksamheten kan medföra betydande påverkan på enskilda eller allmänna intressen får tillsynsmyndigheten förelägga verksamhetsutövaren att ansöka om tillstånd hos miljödomstolen. En förutsättning för endast anmälningsplikt är vidare att verksamhetsutövaren och de berörda sakägarna kommer överens om ersättningsfrågor och skadeförebyggande åtgärder, i annat fall gäller tillståndsplikt hos miljödomstol. För att en verksamhetsutövare skall anses ha fullgjort sin anmälningsplikt hos tillsynsmyndigheten torde vidare i allt väsentligt samma underlag krävas och tas fram som vid en ansökan om tillstånd hos miljödomstol.

Med hänsyn till ovan nämnda begränsningar i anmälningsförfarandet kan det förväntas att flertalet av de vattenverksamheter, vilka i och för sig skulle kunna vara anmälningspliktiga, ändock måste tillståndsprövas hos miljödomstolen. Fördelarna med anmälningsplikten är också i hög grad beroende av handläggningen och handläggningstiden hos länsstyrelserna, vilken inte alltid är kortare än i miljödomstol.

Dessa ändringar och vad de innebär i praktiken kommer att diskuteras ytterligare vid vårt seminarium den 25 september 2007!

Bemyndigande för kommunerna att meddela föreskrifter om användningen av allmänna vatten- och avloppsanläggningar

I lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (”nya va-lagen”) finns bestämmelser om vilka rättigheter och skyldigheter en fastighetsägare har gentemot huvudmannen för den allmänna va-anläggningen och vice versa. Bestämmelserna är allmänt hållna och stipulerar att en fastighetsägare inte får använda anläggningen på ett sätt som medför skada på ledningsnätet eller andra olägenheter för huvudmannen. Genom en ny förordning om allmänna vattentjänster får kommunerna en möjlighet att meddela ytterligare föreskrifter om användningen av allmänna va-anläggningar. Förordningen väntas träda ikraft den 1 oktober 2007.

Publicerad: | Nyheter

Vårseminariet på Tjörn och sensommarseminarium med hett fotbollsderby i Göteborg!

Tillsammans med Tjörns kommun anordnade vi på Stangdell & Wennerqvist i år vårt vårseminarium på Nordiska akvarellmuseet på vackra Tjörn. Under seminariet lämnades information om det aktuella rättsområdet kring förorenad mark, bl a miljöansvarets omfattning enligt 10 kap miljöbalken (MB), det civilrättsliga ansvaret enligt 32 kap MB, rättspraxis och aktuella rättsfall, går miljöansvaret att avtala bort?, Rinneladeponin – ett praktikfall. Vi hoppas alla upplevde seminariet som informativt och angenämt. Önskar Ni ta del av kompendiematerialet för seminariet kontakta oss på telefon 031-15 14 90.

Nu pågår planeringen för ett seminarium på eftermiddagen tisdagen den 25 september 2007. Seminariet kommer bl a att behandla aktuella frågor kring lagen om offentlig upphandling (LOU) samt nyheterna i den nya lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster, vilken trädde ikraft vid årsskiftet. Efter seminariet kommer det finnas möjlighet att se det heta fotbollsderbyt mellan GAIS och IFK Göteborg på Nya Ullevi. En inbjudan med utförligare program kommer att tas fram under augusti månad – boka in dagen redan nu!!!

Ett första steg mot en enklare plan- och bygglag

I proposition 2006/07:122 vill regeringen förenkla och förtydliga reglerna i plan- och bygglagen för att underlätta planerings- och byggprocessen. Ändringar föreslås i lagens bestämmelser om allmänna intressen som skall beaktas, om översiktsplan och detaljplan, om bygglov samt om påföljder och överklagande. I lagen förtydligas att det vid planläggning skall tas hänsyn till den ekonomiska dimensionen av hållbar utveckling och att det vid prövningen av lokalisering av bebyggelse till viss mark skall tas hänsyn bl.a. till risker för översvämning och erosion. Det införs en möjlighet att i detaljplan bestämma att det får ges bygglov för viss markanvändning, med förbehåll att en förekommande markförorening först har blivit avhjälpt. Bygglovpliktens omfattning minskas vidare för s.k. friggebodar, upp till 15 kvadratmeter. Lagändringarna föreslås träda ikraft den 1 januari 2008.

Kommer HD att öppna dörren för mindre miljöföreningar?

Måste en miljöorganisation ha minst 2.000 medlemmar för att få överklaga i miljömål? Frågan har hittills besvarats jakande, bl a när Miljööverdomstolen (MÖD) avvisade Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförenings överklagande av miljödomstolens tillstånd till Stockholms kommun att utföra en bergtunnel för kraftledningar. Föreningen har dock överklagat MÖD:s beslut till Högsta domstolen (HD) och gjort gällande att kravet på 2.000 medlemmar strider mot EU:s Århuskonvention och tidigare praxis. HD har överraskande meddelat prövningstillstånd, vilket innebär att HD kommer att pröva frågan i sak. Återstår att se hur HD bedömer frågan.

Glad midsommar!

Tack för i vår och alla trevliga kontakter med Er!

Vi vill önska Er en riktigt glad midsommar och en skön sommar!

Publicerad: | Nyheter

Förorenad mark – förslag till ett utvidgat miljöansvar
I proposition 2006/07:95 föreslår regeringen lagändringar i 10 kap miljöbalken (MB) när det gäller ansvaret för utredning och efterbehandling av förorenade områden. Ändringarna utgör ett led i genomförandet av det s.k. miljöansvarsdirektivet (2004/35/EG). Förslaget innebär att nuvarande bestämmelser i 10 kap MB kompletteras med regler om ansvar för avhjälpande av allvarliga miljöskador. Ansvaret för allvarliga miljöskador gäller både miljöskador orsakade av föroreningar och av andra störningar. Vidare föreslås en ändring av fastighetsägares ansvar för föroreningsskador, innebärande en avgränsning av de fastighetsförvärv som kan medföra ansvar. Det föreslås även att de miljöorganisationer som avses i 16 kap 13 § MB skall få rätt att överklaga beslut om tillsyn enligt 10 kap MB eller föreskrifter meddelade med stöd av 10 kap MB. Slutligen föreslås nya bestämmelser om säkerheter för återställningsåtgärder samt straffbestämmelser om överträdelser av vissa regler inom EG-rätten.

De nya reglerna föreslås gälla från den 1 augusti 2007 och lagändringarna kommer att behandlas närmare vid vårt vårseminarium om förorenad mark den 10 maj 2007 (se nedan!).   

Vårseminarium på Tjörn den 10 maj!
Vi hoppas få träffa Dig på vårseminariet på Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn den 10 maj! Vi anordnar seminariet tillsammans med Tjörns kommun och temat kommer att vara förorenad mark. Seminariet kommer att behandla gällande rätt och rättspraxis samt kommande lagändringar på området, liksom även praktiska frågor kring miljöavtal och handläggningen av ärenden kring förorenad mark. Anmäl Dig/Er senast den 13 april!

Ny instansordning för PBL-ärenden
I proposition 2006/07:98 vill regeringen lägga fast inriktningen på den fortsatta utredningen av hur plan- och byggärenden skall prövas rättsligen. Förslaget innebär att överprövningen av de flesta planärenden – istället för som idag i Regeringen – skall ske i miljödomstol. Flertalet övriga PBL-ärenden skall överprövas av länsstyrelserna och därefter i miljödomstol.

Telemaster – utgör dessa en mindre avvikelse från detaljplan?
Utbyggnaden av 3G-nätet pågår och ett flertal PBL-ärenden har under senare år förekommit när det gäller anläggandet av telemaster. I många fall sker detta inom detaljplanelagt område och inte sällan strider åtgärden mot planen. Fråga uppkommer då om åtgärden ändå kan godtas som en mindre avvikelse från detaljplan som inte strider mot planens syfte enligt 8 kap. 11 § sista st. PBL. I flera avgöranden har domstolarna tagit ställning till om en telemast skall anses vara en s.k. mindre avvikelse från detaljplanen. Regeringsrätten har bl a i ett prejudicerande rättsfall konstaterat att en telemast i ett parkområde inte kunde godtas som en mindre avvikelse. Härefter har dock kammarrätten i något fall ansett en telemast i ett naturområde vara en mindre avvikelse som kan godtas. Rättsläget är således inte i alla delar klargjort. Av intresse är därför det ärende där vi lämnar en kommun biträde avseende en telemast inom planlagt område, avsatt för naturmark samt rekreation. Lokaliseringen innebär en påverkan på området och andra icke-planstridiga lokaliseringar är dessutom möjliga. Kammarrätten har, i motsats till underinstanserna, ansett telemasten vara en godtagbar mindre avvikelse från plan. Kommunen har begärt prövningstillstånd i Regeringsrätten.

Publicerad: | Nyheter

Kommentar till den nya vattentjänstlagen!

Lagen (1970:244) om allmänna vatten- och avloppsanläggningar (va-lagen) har den 1 januari 2007 blivit ersatt av en ny lag om allmänna vattentjänster (2006:412). En del viktiga ändringar på va-området kommer att ske genom den nya lagen. Eftersom lagen redan gäller och skall tillämpas har vi på Stangdell & Wennerqvist ansett det nödvändigt att arbeta fram en praktisk kommentar till den nya vattentjänstlagen. Vi erbjuder även våra kunder att få köpa kommentaren till vattentjänstlagen till självkostnadspriset 250 kr (200 kr + moms). En rabatt på 20 % (200 kr inkl moms) kan erbjudas vid köp av tre eller fler kommentarer. Kommentaren omfattar drygt 40 sidor och kommenterar sammanfattningsvis den nya lagen och respektive lagrum i denna. Hör av Er till oss vid intresse.

Vårseminarium på Tjörn den 10 maj!

I år kommer vårt vårseminarium att anordnas i den vackra bohuslänska skärgården, närmare bestämt på Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn. Arrangemanget sker i samarbete med Tjörns kommun. Seminariet äger rum på eftermiddagen torsdagen den 10 maj och kommer att som genomgående tema ha frågor kring förorenad mark. Vi kommer bl a att informera om:

– Gällande rätt och rättspraxis på området

– Naturvårdsverkets nya allmänna råd om förorenad mark

– Möjligheten att avtala bort ansvaret för miljöskador och träffa andra typer av miljöavtal

– De senaste intressanta rättsfallen på området, exempelvis frågor kring kravet på geologisk barriär vid deponering av avfall, undersöknings- och åtgärdsansvaret vid förorenad mark m m

I samband med seminariet kommer det finnas möjlighet till rundvandring i Akvarellmuseet, vilken byggnation vi haft nöjet att vara delaktiga i. En inbjudan med utförligare program kommer att tas fram under februari/mars månad – boka in dagen redan nu!!!

Översiktsplan – kan indirekt vara  rättsligt bindande

I ett intressant avgörande från kammarrätten slås fast att en kommunal översiktsplan visserligen inte är rättsligt bindande men ändå kan få betydelse vid en bygglovprövning, bl a för avvägningen mellan de allmänna eller enskilda intressena enligt 2 kap. plan- och bygglagen. I rättsfallet hade byggnadsnämnden meddelat fastighetsägarna negativt förhandsbesked för en begäran om att ersätta ett fritidshus med ett permanenthus i strandnära läge. Översiktsplanen angav att området skulle användas såsom grönområde och badplats. Detaljplanearbete för området pågick också i syfte att öka allmänhetens tillgänglighet till aktuellt område. Länsrätten upphävde kommunens beslut och beviljade fastighetsägarna positivt förhandsbesked. Kammarrätten å sin sida fastställde byggnadsnämndens beslut och framhöll att översiktsplanen har stor betydelse för bedömningen av vilka allmänna intressen som särskilt skall beaktas vid bygglovprövningar. Översiktsplanens syfte för det aktuella området var uppenbart att motverka permanentning av fritidsbebyggelsen varför detta allmänna intresse vägde tyngre än fastighetsägarnas enskilda intresse av att får bygga ett nytt permanenthus.

Bidrag till bilskrotning

Regeringen föreslår i en ny proposition att de återstående medlen i bilskrotningsfonden skall kunna komma kommunerna till godo för att täcka kostnader för dels insamling och skrotning av övergivna bilar och ställa i ordning platser där dessa bilar stått, dels bilskrotningskampanjer. Länsstyrelsen skall pröva bidragsärendena. Bestämmelserna är tänkta att träda i kraft den 1 juni 2007, varigenom även bilskrotningslagen (1975:343) upphävs. Förslaget borde vara välkommet i många kommuner med tanke på det arbete och de kostnader som varje år måste läggas ned på övergivna bilar.

PCB-sanering av byggnader

Från den 1 mars 2007 gäller en ny förordning som tvingar fastighetsägare att PCB-sanera industribyggnader och andra byggnader. Saneringen skall ske successivt under en längre tidsperiod och till att börja med för byggnader av viss ålder. Saneringen avser inte småhus, som villor och radhus.

Publicerad: | Nyheter

God jul och Gott nytt år!

Vi är lyckligt lottade! Vi får arbeta med det vi tycker är roligt samtidigt som vi har trevliga kunder, som ger oss intressanta uppdrag. Som exempel på årets uppdrag kan nämnas tillståndsprövning av kommunala vattentäkter och reningsverk m fl anläggningar, hantering av förorenade markområden, diverse va-rättsliga frågor, plan- och byggfrågor samt skadeståndsprocesser. Vår förhoppning är att vi fullgjort våra uppdrag på bästa sätt. Vad Ni tycker om vårt arbete är viktigt för oss eftersom vi värderar vår egen prestation därefter.

Vi vill passa på att tacka för det goda samarbetet med Er och se fram emot ett gott samarbete även nästa år!

Ett år går så fort så det gäller att se framåt, varför vi särskilt vill flagga för följande aktuella frågor.

Va-området

Lagen (1970:244) om allmänna vatten- och avloppsanläggningar (va-lagen) kommer att den 1 januari 2007 bli ersatt av en ny lag om allmänna vattentjänster (2006:412). En del viktiga ändringar på va-området kommer att ske genom den nya lagen, vilket vi informerat om i tidigare nyhetsbrev samt vid vårt vårseminarium år 2005.

De senaste veckornas extrema väderförhållanden med efterföljande översvämningar har knappast undgått någon i västra Sverige. Efter att ha blivit kontaktade av flera kommuner förstår vi att det kan behövas riktlinjer för handläggningen av dessa ärenden, bl a ur juridisk synvinkel. Behöver Ni konsultation i frågan hör av Er till oss.

Miljörätt

Tolkningen av miljöbalken och dess bestämmelser undergår hela tiden en förändring allteftersom vi får mer rättspraxis från framförallt Miljööverdomstolen och Högsta domstolen. Som exempel kan bl a nämnas omfattningen av undersöknings- och åtgärdsskyldigheten vid förorenade markområden. Vi har för avsikt att framöver ägna frågorna om förorenad mark särskilt intresse, bl a vid nästa års vårseminarium. Planeringen härför har vi redan påbörjat och vi hoppas på lika stor uppslutning nästa år som vid årets seminarium, som anordnades i samarbete med Öckerö kommun. Vi återkommer med närmare besked om innehållet i och tiden för vårseminariet 2007.

Plan- och bygglagen

PBL-kommittén har i ett slutbetänkande föreslagit ändringar i plan- och bygglagstift­ningen, vilket vi redogjort för i tidigare nyhetsbrev. Ändringarna bedöms i nuläget tidigast träda i kraft den 1 augusti 2008.

Besöker Ni Göteborg är Ni alltid välkomna till oss på en kopp kaffe. Kontoret ligger centralt vid Brunnsparken på Norra Hamngatan 18, 4 våningen.

Med tillönskan om en riktig fridfull jul och ett gott nytt år 2007!

Publicerad: | Nyheter

Återbetalning av energiskatt – beakta återbetalningstiden!!!

En utredning har visat att elleverantörer under flera år tagit ut för hög energiskatt vid debiteringen av kommuner i vissa fall. Detta har berott på okunskap om att det före den 1 januari 2006 gällt en lägre skattesats på elektrisk kraft som förbrukas för el-, gas-, värme- eller vattenförsörjning. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har även gått ut med skriftlig information i frågan. Efter att ha tagit del av denna information vill vi dock göra följande viktiga påpekande. SKL anser att kommunerna kan kräva återbetalning av för höga debiteringar upp till sex år tillbaka i tiden och hänvisar till de skatterättsliga förhållandena mellan skatteverket och elleverantörerna. Enligt vår uppfattning finns ingen anledning att lägga avgörande vikt vid de rättsliga förhållandena mellan dessa parter utan det som reglerar återbetalningen är avtalsförhållandet mellan respektive kommun och elleverantör. I detta avtalsförhållande bör de sedvanliga preskriptionsreglerna i preskriptionslagen (1981:130) gälla, vilket som huvudregel innebär 10 års preskription. Det finns således ingen anledning att begränsa kommunens återkrav till 6 år utan ersättningskravet bör gälla 10 år tillbaka i tiden.

Vi har åtagit oss att hjälpa kommuner i frågan – hör av Er om Ni önskar vårt biträde vid kontakterna med Er elleverantör.

Vattentäkt eller grustäkt?

I samarbete med Lerums kommun och Göteborgs kommun samt Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) arbetar vi med frågan om kommunal och regional vattentäkt i Gråbo i Lerums kommun. Av avgörande betydelse i ärendet är bl a frågan om vilket intresse i området som är av största vikt, den nu vilande grusbrytningen eller bibehållandet av naturgruset för storskalig vattentäkt med konstgjord infiltration. I denna fråga har Svea hovrätt, Miljööverdomstolen, meddelat två nya intressanta domar. I båda fallen ges vattenintresset företräde framför brytning av grus. 

Omfattningen av utredningsansvaret vid förorenade områden

I ett av Miljööverdomstolen nyligen avgjort mål har omfattningen av utredningsskyldigheten vid förorenad mark enligt 10 kap. 8 § miljöbalken (MB) varit uppe till prövning. Inledningsvis konstaterar Miljööverdomstolen i målet att det finns ett behov av en undersökning av marken. I fråga om skäligheten anför Miljööverdomstolen att oavsett om utsläppet av kicksilver har uppgått till som bolaget anfört 140 kilo eller som länsstyrelsen anfört 1 400 kilo, kan den kvicksilverförekomst som härrör från bolagets verksamhet inte anses så liten jämfört med andra utsläpp att detta kan minska omfattningen av utredningsansvaret enligt 10 kap 8 § MB. Inte heller den tid som gått, drygt 38 år, sedan utsläppen skedde eller den omständigheten att verksamheten bedrevs med tillstånd och enligt då gällande teknik och praxis inom branschen, anses inte förmildrande vid skälighetsbedömningen enligt ovan nämnda lagrum. Miljööverdomstolen anser därför det inte oskäligt att bolaget skulle genomföra undersökningarna.

Golf är miljöfarlig verksamhet

Miljödomstolen vid Växjö tingsrätt har i en dom konstaterat att golfbollar som kommer flygande är en olägenhet för omgivningen, eftersom de kan orsaka både konkret skada och rädsla. Golfbanors verksamhet omfattas därför av den kommunala tillsynsplikten för miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken. Domen är överklagad till Miljööverdomstolen.

Skymd utsikt – hinder för bygglov

Sedan en kommun givit en fastighetsägare bygglov för att upprätta ett hus på en endast cirka 300 m2 stor tomt har grannar klagat på skymd havsutsikt och minskat ljusinsläpp. Kammarrätten – till skillnad mot underinstanserna – ansåg trots tomtens ringa storlek att den lovsökta byggnaden kan flyttas till en annan lämpligare position där möjligheterna till havsutsikt och ljusinsläpp för grannfastigheterna är bättre. Kammarrätten ansåg därför den lovsökta placeringen utgöra en sådan betydande olägenhet som avses i 3 kap 2 § plan- och bygglagen och beviljat bygglov undanröjdes.

Internutbildning

Vi erbjuder våra kunder information och utbildning när det gäller juridiska frågor och nyheter. Är Ni intresserade av att få djupare kunskaper inom någon aktuell juridisk fråga, lagstiftning, rättsfall eller liknande – kontakta oss.