Publicerad: | Nyheter

Sensommarseminariet den 25 september!

Även i år vill vi bjuda in till vårt sensommarseminarium den 25 september 2014 på Palace i Brunnsparken i Göteborg. Förhoppningsvis är alla då utvilade efter en skön och solig sommar. Inbjudan med program kommer att skickas ut under augusti månad.

Reservera dagen redan nu!

Förslag till ändringar för vattenverksamheter

Den s.k. Vattenverksamhetsutredningen överlämnade den 1 juni 2014 sitt slutbetänkande

”I vått och torrt – förslag till ändrade vattenrättsliga regler” (SOU 2014:35). Utredningen har haft till uppgift att se över reglerna om vattenverksamhet i miljöbalken (1998:808), MB, och lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet, LSV. Uppdraget har omfattat en översyn av regleringen av miljöfarlig verksamhet respektive vattenverksamhet för att omotiverade skillnader mellan de båda regelverken skall kunna tas bort. Utredningens förslag skulle innebära betydande förändringar jämfört med dagens tillståndsprövning av vattenverksamheter.

I utredningen föreslås att prövningsplikten för vattenverksamhet inte skall vara generell, utan att det liksom för de miljöfarliga verksamheterna skall framgå av Regeringens föreskrifter vilka verksamheter som omfattas av tillstånds- eller anmälningsplikt. En tillståndspliktig verksamhet ska definieras som en A-verksamhet (prövas av mark- och miljödomstol) och en anmälningspliktig som en C-verksamhet (anmäls till tillsynsmyndighet). Även den civilrättsliga prövning som idag görs vid vattenverksamhet, gällande bl.a. frågor om ersättning för intrång och skada, föreslås tas bort och dessa frågor ska skiljas från själva tillståndsprövningen på samma sätt som i dag gäller för miljöfarlig verksamhet.

För att ytterligare öka enhetligheten i de processuella reglerna föreslås att bestämmelsen om att ”vattenrättsliga” sakägare i tillståndsmål inte längre skall få sina rättegångskostnader ersatta av sökanden. Även kravet på samhällsekonomisk tillåtlighet (11 kap. 6 § MB) vid vattenverksamhet samt krav på vattenrättslig rådighet (2 kap. 1 § LSV) föreslås utgå, då inget motsvarande krav finns för övriga verksamheter. Vidare föreslås att möjligheten att lagligförklara äldre vattenanläggningar tas bort.

Vattenverksamhetsutredningen behandlar även bl.a. frågor gällande omprövning av tillståndsgivna vattenverksamheter, prövning av markavvattningsverksamheter och oklara ansvarsförhållanden för vattenanläggningar.

”Attefallshus” godkänns av Riksdagen

I vårt förra nyhetsbrev tog vi upp att förslag lämnats till ändringar i plan- och bygglagen (2010:900), innebärande att vissa åtgärder skall undantas från bygglovsplikten. Förslaget har nu godkänts av Riksdagen. Bland de åtgärder som inte längre kommer att kräva bygglov finns de uppmärksammade s.k. ”Attefallshusen” på högst 25 kvadratmeter, vilka får användas för bostadsändamål. Förutsättningen är dock att byggnadens taknock inte överstiger 4 meter samt att den inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter, såvida berörda grannar inte ger sitt medgivande. Det skall dock uppmärksammas att även om bygglov inte krävs så måste alltid en bygganmälan göras samt kan även ”tillstånd” krävas enligt andra regelverk, såsom strandskyddsdispens.

Ändringarna kommer att träda i kraft den 2 juli 2014.

Tomträtts- och arrendeutredningen slutredovisas

Tomträtts- och arrendeutredningen har lämnat sitt slutbetänkande ”Jordbruks- och bostadsarrende – några frågor om arrendeavgift och besittningsskydd” (SOU 2014:32), med förslag i vissa frågor om arrende. Förslagen innebär för jordbruksarrende bl.a. att det skall bli möjligt att koppla arrendeavgiften till det enskilda jordbrukets resultat, så att avgiften t.ex. skall kunna knytas till prisutvecklingen för produkter som arrendatorn använder eller producerar. Utredningen framför även förslag om att alla tidsbegränsade sidoarrenden (jordbruksarrende som inte omfattar bostad åt arrendatorn) fortsättningsvis skall omfattas av besittningsskydd. Enligt dagens regler har arrendatorn inte någon rätt till förlängning (besittningsskydd) av ett sidoarrendeavtal som gäller för högst ett år.

Gällande bostadsarrende föreslår utredningen att bestämmelserna om avgift för bostadsarrende ska förtydligas samt att det skall bli möjligt att besluta om att avgiften för en ny arrendeperiod höjs stegvis för att undvika enstaka kraftiga höjningar.