Förorenad mark – förslag till ett utvidgat miljöansvar
I proposition 2006/07:95 föreslår regeringen lagändringar i 10 kap miljöbalken (MB) när det gäller ansvaret för utredning och efterbehandling av förorenade områden. Ändringarna utgör ett led i genomförandet av det s.k. miljöansvarsdirektivet (2004/35/EG). Förslaget innebär att nuvarande bestämmelser i 10 kap MB kompletteras med regler om ansvar för avhjälpande av allvarliga miljöskador. Ansvaret för allvarliga miljöskador gäller både miljöskador orsakade av föroreningar och av andra störningar. Vidare föreslås en ändring av fastighetsägares ansvar för föroreningsskador, innebärande en avgränsning av de fastighetsförvärv som kan medföra ansvar. Det föreslås även att de miljöorganisationer som avses i 16 kap 13 § MB skall få rätt att överklaga beslut om tillsyn enligt 10 kap MB eller föreskrifter meddelade med stöd av 10 kap MB. Slutligen föreslås nya bestämmelser om säkerheter för återställningsåtgärder samt straffbestämmelser om överträdelser av vissa regler inom EG-rätten.
De nya reglerna föreslås gälla från den 1 augusti 2007 och lagändringarna kommer att behandlas närmare vid vårt vårseminarium om förorenad mark den 10 maj 2007 (se nedan!).
Vårseminarium på Tjörn den 10 maj!
Vi hoppas få träffa Dig på vårseminariet på Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn den 10 maj! Vi anordnar seminariet tillsammans med Tjörns kommun och temat kommer att vara förorenad mark. Seminariet kommer att behandla gällande rätt och rättspraxis samt kommande lagändringar på området, liksom även praktiska frågor kring miljöavtal och handläggningen av ärenden kring förorenad mark. Anmäl Dig/Er senast den 13 april!
Ny instansordning för PBL-ärenden
I proposition 2006/07:98 vill regeringen lägga fast inriktningen på den fortsatta utredningen av hur plan- och byggärenden skall prövas rättsligen. Förslaget innebär att överprövningen av de flesta planärenden – istället för som idag i Regeringen – skall ske i miljödomstol. Flertalet övriga PBL-ärenden skall överprövas av länsstyrelserna och därefter i miljödomstol.
Telemaster – utgör dessa en mindre avvikelse från detaljplan?
Utbyggnaden av 3G-nätet pågår och ett flertal PBL-ärenden har under senare år förekommit när det gäller anläggandet av telemaster. I många fall sker detta inom detaljplanelagt område och inte sällan strider åtgärden mot planen. Fråga uppkommer då om åtgärden ändå kan godtas som en mindre avvikelse från detaljplan som inte strider mot planens syfte enligt 8 kap. 11 § sista st. PBL. I flera avgöranden har domstolarna tagit ställning till om en telemast skall anses vara en s.k. mindre avvikelse från detaljplanen. Regeringsrätten har bl a i ett prejudicerande rättsfall konstaterat att en telemast i ett parkområde inte kunde godtas som en mindre avvikelse. Härefter har dock kammarrätten i något fall ansett en telemast i ett naturområde vara en mindre avvikelse som kan godtas. Rättsläget är således inte i alla delar klargjort. Av intresse är därför det ärende där vi lämnar en kommun biträde avseende en telemast inom planlagt område, avsatt för naturmark samt rekreation. Lokaliseringen innebär en påverkan på området och andra icke-planstridiga lokaliseringar är dessutom möjliga. Kammarrätten har, i motsats till underinstanserna, ansett telemasten vara en godtagbar mindre avvikelse från plan. Kommunen har begärt prövningstillstånd i Regeringsrätten.