Nya generella riktvärden för förorenad mark
Naturvårdsverket har tagit fram nya riktvärden att användas vid bedömningen av om ett område är att anse som förorenat och vilken risk föroreningen kan tänkas innebära. Generella riktvärden finns för känslig markanvändning (KM) och mindre känslig markanvändning (MKM). Riktvärdena utgör icke juridiskt bindande rekommendationer och utgör ett av flera verktyg vid riskbedömningen av förorenade områden. En tabell över de generella riktvärdena går att läsa i sin helhet via URL [http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Efterbehandling-av-fororenade-omraden/Riskbedomning/Nya-generella-riktvarden-for-fororenad-mark/Tabell-over-generella-riktvarden-for-fororenad-mark/].
Förslag till nya ersättningsbestämmelser vid expropriation
En statlig utredning med uppgift att se över expropriationslagens ersättningsbestämmelser har i dagarna överlämnat sitt slutbetänkande till regeringen. Utredningens utgångspunkt har varit att stärka den enskilda äganderätten i samband med expropriation. Utredningen föreslår att utöver marknadsvärdet skall ersättningen även innefatta kompensation för fastighetens individuella värde för fastighetsägaren – ett ”affektionsvärde”. Eftersom affektionsvärdet svårligen kan bestämmas objektivt är utredningens förslag att ersättningen bestäms som ett schablontillägg om 25 % av marknadsvärdet. Även så kallad vinstfördelning föreslås i vissa fall, vilken skall bestämmas efter vad som är skäligt i det enskilda fallet med hänsyn till egendomens nytta för förvärvaren. Vidare föreslår utredningen att den s.k. presumtionsregeln avskaffas. Presumtionsregeln innebära att värdeökningar till följd av förväntningar om ändrad användning av egendom inte skall ersättas annat än om de förelåg redan tio år före expropriationen. Om och när bestämmelserna träder ikraft är ännu inte bestämt.
Nya täktbestämmelser för bl a naturgrus
Vid prövning av en ansökan om tillstånd till täktverksamhet gäller idag bl.a. en behovsprövningsregel i 9 kap 6 a § miljöbalken (1998:808), MB, där behovet av det material som kan utvinnas skall vägas mot de skador på djur- och växtlivet och på miljön i övrigt som täkten kan befaras orsaka. I paragrafen finns också en stoppregel till skydd för biologisk mångfald, som innebär att tillstånd inte får ges till en täkt som kan befaras försämra livsbetingelserna för någon hotad djur- och växtart. I en promemoria från miljödepartementet föreslås att behovsprövningsregeln och stoppregeln tas bort. Vidare föreslås nya bestämmelser om täkt av naturgrus. De innebär att en täkt av naturgrus inte får komma tillstånd om det är ekonomiskt och tekniskt rimligt att nyttja annat material för det avsedda användningsområdet eller om förekomsten av naturgrus är betydelsefull för nuvarande och framtida dricksvattenförsörjning eller om den utgör en värdefull kultur- och naturmiljö. De föreslagna bestämmelserna ger ett tydligare och starkare skydd för landets naturgrusavlagringar och syftar också till att uppnå bl a delmålet för naturgrus inom miljökvalitetsmålen God bebyggd miljö och Grundvatten av god kvalitet.
Bättre skydd för dricksvatten
Livsmedelsverket har meddelat nya föreskrifter, vilka innebär att större kommunala vattenverk måste skydda sig bättre mot sabotage och skadegörelse. Dessvärre är inbrottsförsök och skadegörelse på vattenverk och anläggningar för distribution av dricksvatten inte ovanligt. De nya föreskrifterna innebär bl.a. att vattenverk och distributörer av dricksvatten nu skall kunna visa hur de skyddar sina anläggningar och ytterst dricksvattnet till konsumenterna. Föreskrifterna riktar sig till de cirka 500 producenter och distributörer som tillhandahåller dricksvatten för fler än 2.000 personer. Föreskrifterna går att läsa i sin helhet via URL [http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2008/LIVSFS_2008_13_sabotage_skadegörelse_dricksvattenanläggningar.pdf].